Як мороз впливає на електромобілі: це треба знати водіям Tesla, Leaf, BYD та інших

28.12.2025 08:00
Зображення новини: Як мороз впливає на електромобілі: це треба знати водіям Tesla, Leaf, BYD та інших
Кожен тип силової установки авто має свої особливості – як позитивні, так і навпаки. І якщо шукати негатив в електромобілів, то на одній з перших позицій буде їх поведінка узимку. Про що саме йдеться? Про те, чого слід остерігатись власниками сучасних електромобілів в зимовий період і як виходити з становища, читайте в матеріалі РБК-Україна. Що треба знати водіям Tesla, Leaf, BYD та інших Зимовий холод - суворий екзаменатор, він чесно показує сильні й слабкі сторони електромобілів. Ні, мороз не виводить батарейні машини з гри, але змінює її правила: запас ходу скорочується, заряджання сповільнюється. А ключем до ефективності і комфорту стає, як кажуть тепер, тепловий менеджмент конкретної моделі - те, як її електроніка вміє розпоряджатись тією мізерною кількістю тепла, яке є на борту "електрички". Нижче - коротко і зрозуміло про електромобілі сучасних поколінь взимку, по суті і без старих міфів. Вплив холоду на електромобіль Менший запас ходу. Низькі температури знижують продуктивність тягової батареї, і чимало енергії витрачається на обігрів салону та самої батареї, тож реальний пробіг від одного заряду падає. Одне слово, холод зменшує ефективність систем обігріву салону й продуктивність акумуляторів.  Роль теплового насоса. Те, що апологети електроприводу називають тепловим насосом, насправді всього лише рідинне охолодження батареї і тягового двигуна. Але - об'єднане в єдину систему з клімат-контролем салона. Таким чином, взимку зайве тепло від батарей використовується для обігріву пасажирів. Хоча для повноцінного тепла в інтер’єрі цього все одно мало і блок управління змушений догрівати салон електрикою. З іншого боку, ця ж система організовує так звану передпідготовку батареї до зарядки і до руху машини - в морози вона підігріває холодний акумулятор, щоб він не втрачав своїх характеристик. Саме так організований тепловий менеджмент в сучасних моделях Tesla, Nissan Leaf, BYD, Volkswagen серії ID- та інших. Теплова помпа значно скорочує витрати енергії на опалення порівняно з дешевим резистивним обігрівачем - це один із найефективніших способів стримати втрати пробігу взимку.  Катастрофи немає. Одне слово, у питанні "електромобіль і зима" не все так критично. Втрати запасу ходу взимку є, але за правильного користування й підготовки вони не стають катастрофічними для щоденної експлуатації.

Фото: електромобілі останніх поколінь переносять зиму краще за ранні "електрички"  (unsplash.com) Як працюють взимку різні електромобілі Tesla (Model 3/Y/S/X). Ефективна система термоменеджменту. Рідинна система та теплові насоси (в новіших поколіннях) ефективно гріють салон і батарею, зменшуючи втрати далекобійності. Передпідготовка до зарядки - сильний козир, але пробіг в сильні морози скорочується. З іншого боку, завдяки тепловій помпі втрати на опалення істотно менші, ніж у моделях з резистивним обігрівом.  Nissan Leaf. У старших поколіннях моделі охолодження батареї повітряне і відповідно, частіше є резистивний обігрів салону, що робить ті Leaf більш чутливим до морозів. Втрати дальності відчутніші, тож власникам доводиться підігрівати салон під час зарядки від мережі, тримати помірні швидкості і уникати пікових навантажень на двигун при розгоні. BYD. Сучасні моделі (Atto 3, Han, Dolphin тощо) зазвичай мають просунутий термоменеджмент, рідинне охолодження та теплові насоси, що допомагає стримувати скорочення пробігу в холоди. Коротше кажучи, зимовий спад далекобійності є, але з тепловою помпою й грамотним пре-кондишнінгом салону запас ходу залишається достатнім для міської та приміської рутини. VW ID, Hyundai-Kia, Audi e-tron та інші. Моделі дотримуються загальних тенденцій: наявність теплового насосу системно покращує зимову ефективність і скорочує витрати на опалення.

Фото: зарядка батареї взимку об'єктивно триває довше, але конструктори вживають заходів проти цього (unsplash.com) Міфи vs реальність Міф: Електромобілі взимку не їздять Реальність: їздять, але з меншим запасом ходу, тобто не так далеко. З так званим тепловим насосом, пре-кондишнінгом салону і правильними водійськими звичками зима пройде без драм і стресу.  Міф: Холод вбиває батареї Реальність: не вбиває, але ефективність тимчасово падає. Холод знижує продуктивність віддачи і швидкість заряджання, але системи термоменеджменту й помірний режим експлуатації великою мірою компенсують негативні ефекти.  Міф: Взимку заряджатися довго завжди Реальність: довше, але не завжди – тільки якщо батарея холодна. Попередній прогрів істотно прискорює процес на швидкій зарядці. Найголовніше Мороз - це в першу чергу випробування організованості власника, а не відмова від електромобіля. Найбільше труднощів власникові створюють опалення салону і погіршення характеристик холодної батареї. Але у більшості сучасних електромобілів - зокрема, популярних в Україні Tesla, Leaf і BYD, є пристрої, які великою мірою нівелюють цей нагатив. І все одно зимові втрати пробігу аж ніяк не вигадка, проте вони не критичні для щоденної їзди, якщо підходити до електроприводу розумно. Раніше в нашій публікації ми обговорювали, чи варто купувати електромобіль під час блекаутів і що треба знати з цього приводу. Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, скільки реально служить електромобіль в українських умовах. При підготовці статті були використані матеріали Autogeek, Autobild та Autocar.