Сів акумулятор? 5 способів завести авто, коли немає в кого "прикурити"

26.12.2025 18:00
Зображення новини: Сів акумулятор? 5 способів завести авто, коли немає в кого "прикурити"
З настанням морозів проблема запуску двигуна стане актуальною для багатьох водіїв. Причому винуватець майже завжди один - акумулятор, який часто сідає на холоді. Як завести мотор, якщо поряд немає помічників? Про те, як морозним ранком запустити двигун, якщо немає змоги підкурити від іншого авто, читайте в матеріалі РБК-Україна. Ознаки розрядженого акумулятора Перш за все слід переконатись, що проблема саме в акумуляторі, а не, скажімо в стартері.
  • Стартер крутить дуже повільно або взагалі мовчить. 
  • Світло фар тьмяніє, лампи на панелі приладів горять не в повну силу. 
  • На панелі можуть з’явитися текстове повідомлення чи помилки, пов’язані з низькою напругою.
  • Двигун не має критичного зносу, автомобіль в цілому справний.
Способи запуску без "прикурювання" 1. Пуско-зарядний пристрій (бустер, джамп-стартер). Це свого роду повербанк для підтримки старту автомобіля, він забезпечуює короткочасний імпульс достатньої потужності. Справді має цілу низку позитивних рис:
  • Портативний бустер найзручніший у використанні варіант. Він дозволяє завести авто без сторонньої допомоги.
  • Не потребує додаткових маніпуляцій, адже підключається напряму до клем акумулятора.
  • Сучасні моделі компактні, мають захист від переполюсовки та часто пропонують додаткові функції - зарядку гаджетів, ліхтарик.
Ризики: Стовідсотково покладатись на бустер не варто. Якщо він зберігається у машині, через холод він може втратити свій запас енергії і не спрацювати зовсім. Та й в принципі цей девайс призначений для однієї-двох спроб старту. Зрештою, спосіб непридатний, якщо акумулятор повністю "мертвий".

Фото: насправді батареї достатньо елементарного сервісу, щоб вона не підводила у морози (freepik.com) 2. Запуск "з поштовху" або на буксирі Класичний метод, підтверджений більш як столітнім досвідом водіїв. Який, проте, потребує обережності, а краще – навичок від учасників. Алгоритм дій такий:

  • включити другу передачу і не відпускати педаль зчеплення;
  • розігнати авто (штовханням чи буксиром) до швидкості порядку 10-15 км/год;
  • плавно відпустити зчеплення;
  • коли двигун запрацює, знов натиснути зчеплення і вимкнути передачу;
  • дати моторові прогрітись до стабілізації обертів - і тільки потім використовувати машину як завжди.
Ризики:
  • Підходить лише для авто з механічною коробкою передач та з деякими (найпростішими) типами "роботів";
  • Можливе пошкодження приводу ГРМ у двигуні, каталізатора, трансмісії чи електроніки;
  • Спосіб непридатний, якщо акумулятор повністю "мертвий".
3. Зовнішній зарядний пристрій Якщо є змога, АКБ можна підзарядити від мережевого зарядного пристрою (від 220 В). В принципі, при цьому акумулятор можна не знімати з  машини. Якщо часу мало, можна дати батареї хоча б 15–20 хвилин заряду - цього вистачить на одну спробу запуску справного двигуна. 4. Альтернативні джерела Якщо ваш акумулятор посаджений не "в ноль", його можна спробувати підзарядити від іншої батареї напругою 12 вольт – маленькою, яка не дасть змоги прикурити від неї стартер. Наприклад, деякі водії використовують акумулятори від мотоцикла чи джерела безперебійного живлення. Для цього треба двома дротами з’єднати клеми проблемної батареї машини і батареї-донора: "плюс" до "плюса", "мінус" до "мінуса". Почекайте близько п’яти хвилин, запалювання машини та всі споживачі на борту при цьому має бути вимкнено. Ризики: Наголошуємо, що намагатись увімкнути стартер авто при такому підключенні маленької батареї-донора не можна! Остання від  надмірного навантаження може вийти з ладу. По-друге, спосіб не дуже надійний - він спрацює тільки якщо маленька батарея добре заряджена і має запас енергії достатній, щоб поділитись нею з великою АКБ. 5. Зігрівання акумулятора У сильний мороз слабо заряджений акумулятор остаточно втрачає силу саме через низьку температуру. Тому частково відродити енергію у ньому допоможе тепло - після зігрівання акумулятор часто відновлює частину ємності і запускає двигун. Зігріти акумулятор можна, якщо занести його приблизно на годину у тепле приміщення. Спосіб з підігрівом АКБ теплою водою (не окропом!) ми б не радили, хоча деякі відчайдушні водії до нього вдаються.  Щоб не сідала АКБ Зрозуміло, що справна АКБ на справному авто не повинна "вмирати" в мороз – принаймні, якщо не йдеться про Заполяр'я. Щоб такого не сталося в умовах української зими, не треба робити нічого складного:
  • Регулярно перевіряйте заряд АКБ та стан клем батареї. 
  • Взимку уникайте тривалих простоїв машини без руху.
  • Під час коротких поїздок намагайтеся тримати підвищені оберти двигуна і не вмикати зайві споживачі, щоб генератор встиг підзарядити батарею після старту.
  • Якщо акумулятор часто розряджається, перевірте роботу генератора та справність електрообладнання в цілому у професійного автоелектрика.
Найголовніше Найбільш безпечним і сучасним рішенням у подібній ситуації буде використання пуско-зарядного пристрою - бустера. Але:
  • він має бути якісним (на ринку повно підробок);
  • бустер слід зберігати в теплі;
  • бустер має бути завжди зарядженим.
А щоб уникати подібних проблем взагалі, слідкуйте за станом батареї і системою запуска двигуна. Та й сам мотор напередодні холодів має бути в порядку. Раніше в нашій публікації ми обговорювали 5 речей, які треба перевірити в авто перед снігопадом. Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, чому зимові шини "дубіють" і коли їх треба міняти. При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, "Autobild Україна" та Autocar.