Чому зимові шини "дубіють" і коли їх треба міняти
- Хімічний склад гуми. Зимові шини містять більше силіки та пластифікаторів, які забезпечують м’якість при низьких температурах. З часом ці речовини випаровуються або руйнуються, і гума стає жорсткішою.
- Окислення та ультрафіолет. Сонячне світло та кисень поступово руйнують полімерні зв’язки гумового компаунду, що призводить до втрати еластичності.
- Неправильне зберігання. Шини, залишені на сонці, у спекотному місці, на відкритому повітрі, біля джерел тепла чи хімікатів, старіють швидше.
Фото: тверда від віку гума протектора дається взнаки в першу чергу не на снігу, а на льоду (freepik.com)
Строк служби зимових шин
Середній термін експлуатації: 4–6 сезонів (залежно від марки і моделі шини, інтенсивності її використання). Це узагальнені дані виробників і практиків - українських автожурналістїв, які мають великий досвід експлуатації та інструментального тестування зимових шин різного походження.
Термін придатності: навіть якщо протектор і боковини цілі, після 8–10 років гума може бути відверто небезпечною. Додатковий ризик старих покришок у тому, що ще кілька років тому через тріщини у зовнішніх шарах гуми до каркасу шини могла потрапити вода.
Через цю вологу неї бува згниває текстильний і металевий каркас покришки - і після того колесо може просто зруйнуватись на швидкості.
Підказкою щодо списання шин у брухт буде дата їх виробництва. Яку можна знайти на боковині шини у вигляді коду DOT (наприклад, “5120” означає 51-й тиждень 2020 року).
Коли міняти зимові шини на нові
- Протектор стерся до мінімально допустимої глибини. Українські Правила дорожнього руху встановлюють граничну глибину 1,6 мм, але шинні експерти вважають, що глибина менше 4 мм не забезпечує повної впевненості на зимових шляхах.
- З’явилися тріщини, або ціла "павутинка" тріщин на протекторі, глибокі розтріскування на боковинах.
- У накачаному стані помітні гули та інші деформації на боковинах шини.
- Гума протектора стала жорсткою на дотик, втратила м’якість.
- Відчутне погіршення зчеплення з дорогою, збільшення гальмівного шляху на чистому асфальті за мінусової температури.
- Збільшений гальмівний шлях – і на слизькій дорозі, і на чистому асфальті.
- Втрата керованості при різких маневрах.
- Малий залишок ресурсу. Покришка з твердою або розтрісканою гумою не буде служити довго - або швидко зноситься протектор, або зруйнується пошкоджений вологою внутрішній каркас.
- Зберігати у прохолодному, темному та сухому місці;
- Використовувати спеціальні "дихаючі" чохли для шин – або не використовувати ніякі;
- Регулярно перевіряти тиск і балансування; суворо дотримуючись рекомендацій автовиробника;
- Не травмувати шини грубою їздою по нерівних шляхах.