Чому зимові шини "дубіють" і коли їх треба міняти

23.12.2025 08:00
Зображення новини: Чому зимові шини "дубіють" і коли їх треба міняти
Задля кращої чіпкості зимових шин конструктори і виробники вдаються до цілого комплексу заходів. Але всі їхні хитрування бувають перекреслені надмірним віком покришки. Скільки років має служити зимова шина? Про офіційний строк служби сучасних шин і про ознаки явного старіння гуми читайте в матеріалі РБК-Україна. Як старіють шини Те, що гума старішає з часом, від впливу ультрафіолету сонячного світла і озону повітря - нормальний, природній процес. Він триває різний строк для різних типів гумової суміші. Але саме зимові покришки, чия гума м’яка і часто містить велику кількість натуральних, природних речовин, старіють найшвидше. Найчастіше виробники шин називають граничний термін життя для сучасних покришок у 5 років. Ні, після цього шини не руйнуються і не перетворюються на пластмасу - але їхні властивості дійсно починають змінюватись. Гума протектора стає більш твердою (чому водії і кажуть, що "колеса дубіють"), і на його шашках з’являються мікротріщини. Чому "дубіють" зимові шини
  • Хімічний склад гуми. Зимові шини містять більше силіки та пластифікаторів, які забезпечують м’якість при низьких температурах. З часом ці речовини випаровуються або руйнуються, і гума стає жорсткішою. 
  • Окислення та ультрафіолет. Сонячне світло та кисень поступово руйнують полімерні зв’язки гумового компаунду, що призводить до втрати еластичності. 
  • Неправильне зберігання. Шини, залишені на сонці, у спекотному місці, на відкритому повітрі, біля джерел тепла чи хімікатів, старіють швидше. 

Фото: тверда від віку гума протектора дається взнаки в першу чергу не на снігу, а на льоду (freepik.com) Строк служби зимових шин Середній термін експлуатації: 4–6 сезонів (залежно від марки і моделі шини, інтенсивності її використання). Це узагальнені дані виробників і практиків - українських автожурналістїв, які мають великий досвід експлуатації та інструментального тестування зимових шин різного походження. Термін придатності: навіть якщо протектор і боковини цілі, після 8–10 років гума може бути відверто небезпечною. Додатковий ризик старих покришок у тому, що ще кілька років тому через тріщини у зовнішніх шарах гуми до каркасу шини могла потрапити вода. Через цю вологу неї бува згниває текстильний і металевий каркас покришки - і після того колесо може просто зруйнуватись на швидкості. Підказкою щодо списання шин у брухт буде дата їх виробництва. Яку можна знайти на боковині шини у вигляді коду DOT (наприклад, “5120” означає 51-й тиждень 2020 року). Коли міняти зимові шини на нові

  • Протектор стерся до мінімально допустимої глибини. Українські Правила дорожнього руху встановлюють граничну глибину 1,6 мм, але шинні експерти вважають, що глибина менше 4 мм не забезпечує повної впевненості на зимових шляхах.
  • З’явилися тріщини, або ціла "павутинка" тріщин на протекторі, глибокі розтріскування на боковинах.
  • У накачаному стані помітні гули та інші деформації на боковинах шини.
  • Гума протектора стала жорсткою на дотик, втратила м’якість.
  • Відчутне погіршення зчеплення з дорогою, збільшення гальмівного шляху на чистому асфальті за мінусової температури.
Ризики "задубілих" шин
  • Збільшений гальмівний шлях – і на слизькій дорозі, і на чистому асфальті.
  • Втрата керованості при різких маневрах. 
  • Малий залишок ресурсу. Покришка з твердою або розтрісканою гумою не буде служити довго - або швидко зноситься протектор, або зруйнується пошкоджений вологою внутрішній каркас.
Як продовжити життя зимових шин Строго кажучи, цій темі варто присвятити окрему статтю, але коротко рекомендації щодо збереження шин будуть такі:
  • Зберігати у прохолодному, темному та сухому місці;
  • Використовувати спеціальні "дихаючі" чохли для шин – або не використовувати ніякі;
  • Регулярно перевіряти тиск і балансування; суворо дотримуючись рекомендацій автовиробника;
  • Не травмувати шини грубою їздою по нерівних шляхах. 
Найголовніше Зимові шини "дубіють" через природне старіння гуми та неправильні умови зберігання. Навіть якщо протектор гарний на вигляд, після 5-6 років експлуатації варто уважно перевіряти стан шин. При ознаках втрати еластичності гуми протектора і появі тріщин покришки бажано замінювати новими. Адже це питання безпеки, вартість якої важко оцінити у грошах. Раніше в нашій публікації ми обговорювали 5 сигналів до заміни гальмівної рідини в машині і розповідали, коли саме її треба міняти. Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, які гальма кращі: дискові чи барабанні, і які на ділі дають кращий результат. При підготовці статті були використані матеріали "Шина Плюс", "Autobild Україна" та Rosava.