Чому шумлять гальма взимку і коли це реально небезпечно

16.12.2025 08:00
Зображення новини: Чому шумлять гальма взимку і коли це реально небезпечно
Конструктори задумали так, щоб гальма автомобіля працювали безшумно. Але коли вони риплять та скрегочуть, вони не обов’язково несправні. Звідки беруться зайві звуки і коли вони справді є сигналом тривоги? Про те, що робити, якщо риплять гальма і коли цей звук загрожує аварією, читайте в матеріалі РБК-Україна. Шумлять гальма взимку: реальна небезпека Не можна сказати, що сторонні звуки гальмівна система не може видавати влітку. Але взимку в гальм справді більше приводів для такого собі акустичного супроводження. Основні причини скрипу та шуму
  • Низькі температури. Мороз спричиняє затвердіння фрикційного матеріалу деяких гальмівних колодок. Це посилює тертя та відповідно може спричиняти вібрації - які, власне, і є звуком того чи іншого тону.
  • Камінчики з дороги. Взимку частинки відсіву, яким посипають дороги проти ожеледі, іноді застрягають між диском і супортом. Це викликає писк чи скрегіт, який зникає лише після того, як камінчик випаде. 
  • Корозія на супортах. Сіль та інші агресивні протиожеледні суміші спричиняють іржу на напрямних супортів. Через це колодки можуть підклинювати, одна з них постійно підтирає диск, що веде до нештатного звукового супроводу.
  • Корозія на дисках. За день-два стоянки на дисках може утворитись іржавий наліт. Він викликає тривожне скреготіння або гул при кількох перших гальмуваннях. Але потім диск очищується і незрозумілий звук зникає.
  • Знос колодок чи дисків. Причина не суто зимова, але не можна про неї не сказати. Коли матеріал стирається, металева основа колодки починає тертися об метал - з відповідним скреготом. Продовжувати експлуатацію машини не можна, це небезпечно. 
  • Неправильний монтаж або дешеві запчастини. Хоч взимку, хоч влітку неякісні колодки часто дають скрип при найменшій спробі гальмувати.
Коли треба бити на сполох
  • Якщо скрип супроводжується вібраціями на педалі чи кермі. 
  • Якщо гальмівний шлях збільшується або авто відчутно гальмує гірше.
  • Якщо при гальмуванні машину уводить вбік.
  • Якщо чути металевий скрегіт - це ознака критичного зносу колодок. 
  • Якщо шум не зникає після кількох поїздок у суху погоду. 

Фото: часто для діагностики писку і скреготу гальм доводиться розбирати колісні гальмівні механізми (freepik.com)

Що робити: поради від механіка
  • Час від часу перевіряйте стан колодок і дисків. Їх краще замінювати  при зносі понад 70%, не чекаючи повного зношення. У сучасного авто достатньо інспектувати гальма при кожному плановому ТО.
  • Очищуйте деталі гальмівної системи - від бруду, солі та іржі. 
  • Використовувати якісні колодки, призначені саме для вашої моделі. Виробники дешевих альтернативних колодок можуть економити на антивібраційних пластинах, на фрикційному матеріалі, на правильній формі накладок. 
  • Вчасно замінюйте захисні елементи напрямних (пильники).  Застосовуйте спеціальні мастила для обробки напрямних супортів. 
Міф чи правда: шум гальм взимку Щодо шумів, які видають гальма, у водійських колах є кілька сумнівних тверджень. Розглянемо їх для повної ясності. Міф №1: якщо гальма риплять - це завжди поломка.  Правда: взимку скрип може бути спричинений не поломкою, а іншими обставинами. Наприклад, вологою, холодом чи навіть камінчиком у супорті. Це не завжди небезпечно, але варто перевірити причину, щоб виключити більш серйозну проблему. Міф №2: сіль і реагенти шкодять лише кузову.   Правда: агресивні суміші викликають корозію на будь-яких сталевих деталях, не захищених в певний спосіб. Деталей гальмівної системи це теж стосується. Зокрема, колодки можуть підклинювати, що спричиняє звук, знос та перегрів механізму. А найстрашніше, що через це можливий несподіваний занос машини на слизькій поверхні Міф №3: дешеві колодки - це економія.    Правда: часто дешевші колодки обходяться дорожче дорогих. Наприклад, крім того що дешеві (або не відповідні) колодки часто шумлять, вони можуть швидше зношувати диски.  Міф №4: якщо шум зник після кількох поїздок - можна забути.    Правда: тимчасовий скрип дійсно іноді виявляється дрібницею, не вартої уваги. Але якщо він повертається регулярно - це сигнал для діагностики.  Найгловніше Шуми у гальмівній системі часто є випадковими і зникають через кілька гальмувань - особливо якщо йдеться про не нову машину.  Але повністю ігнорувати їх не можна, і з моменту появи до них варто прислуховуватись. І у випадку повторень треба негайно звертатись на СТО. Раніше в нашій публікації ми обговорювали 5 сигналів до заміни гальмівної рідини в машині і розповідали, коли саме її треба міняти. Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, які гальма кращі: дискові чи барабанні, і які на ділі дають кращий результат. При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, "Autobild Україна" та Autocar.