Шуляк назвала фактори, які роблять ринок інженерів-консультантів непрозорим
05.12.2025 14:15
Обовʼязковість залучення до реалізації проєктів у сфері будівництва інженерів-консультантів може сприяти монополізації ринку. Особливо враховуючи нинішні підходи до формування оплати за їхні послуги при відсутності відповідальності.
На цьому наголосила голова комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування Олена Шуляк, пише РБК-Україна.
Під час презентації аналітичного звіту "Ризики у діяльності Інженера Консультанта. Презентація дослідження", організованої Антикорупційною ініціативою ЄС (EUACI), Шуляк зазначила, що крім цього, на ринок вкрай негативно впливають і інші ризики, що призводять до системних проблем в ефективності, прозорості та якості реалізації будівельних проєктів в Україні.
Автори звіту, підкреслила Шуляк, вказують на ризики, пов’язані з наданням послуг інженерів-консультантів у будівництві, а такожу на низку системних проблем, які негативно впливають на ефективність, прозорість та якість реалізації будівельних проєктів в Україні.
Зокрема, йдеться про недостатність правового регулювання доступу до професії та сертифікації. В Україні відсутні чіткі вимоги до навчальних програм, необґрунтовані обмеження у вигляді додаткового сертифікування та страхування цивільно-правової відповідальності, а також неможливість для іноземних фахівців напряму працювати на українському ринку.
Крім цього, є ризики в процедурі закупівель послуг інженерів-консультантів. Практика встановлення замовниками в тендерній документації необгрунтованих вимог до потенційних учасників, відсутність у державних електронних системах інформації про результати діяльності у попередніх проєктах призводить до зниження конкуренції під час закупівель та можливого залучення недобросовісних інженерів-консультантів.
Не меншим ризиком є відсутність критеріїв оцінки якості та своєчасності послуг, а також неврегульованість конфлікту інтересів між інженерами-консультантами та підрядниками підвищують ризик надання неякісних послуг. Також ускладнює прозорість та контроль реалізації проєктів відсутність чіткого регламенту щодо складу та змісту звітної документації діяльності ІК, а також механізмів доступу ІК до інформації від підрядників.
"Як зазначають автори звіту, відсутність законодавчо визначених повноважень інженерів-консультантів щодо фіксації недоліків, участі в оформленні виконавчої документації та контролю за діяльністю ІК з боку замовника створює ризики зниження якості будівництва. Водночас є проблема і з допуском іноземних фахівців до надання послуг на території України - через те, що норми професійного стандарту "Інженер-консультант (будівництво)" та Порядку професійної атестації поширюються виключно на вітчизняних фахівців", - пояснила Олена Шуляк.
Вона також додала, що не сприяє розвитку прозорого й професійного ринку інженерів-консультантів створення свого роду монополії, оскільки дедалі частіше в проєктах з’являється обов’язкова вимога залучення інженера-консультанта, коли йдеться про проєкти за державний кошт. Причому це залучення не є обґрунтоване з точки зору складності проєкту. Це, акцентувала Шуляк, особливо важливо в контексті того, що сума державного портфеля інвестицій вже перевищує 11 трлн грн, і тільки на наступний рік планується реалізація проєктів на понад 200 млрд грн.
"Зараз у відповідному реєстрі - понад 385 інженерів-консультантів. Але фахівців, які реально можуть супроводжувати складні інфраструктурні проєкти, в країні близько пів сотні. І саме на них ми намагаємося покласти частину державного портфеля інвестицій, який уже перевищує 11 трлн грн. Дедалі частіше у проєктах з’являється обов’язкова вимога залучення інженера-консультанта. Не за потреби чи за складністю, а просто - обов’язково. Тобто ми навантажуємо ринок, який ще не існує в зрілій формі, і підживлюємо монополію", - зауважила Шуляк.
Не менш небезпечний, зазначила вона, і принцип визначення вартості послуг. Коли винагорода інженера-консультанта нараховується як відсоток від вартості будівництва - 3%, а разом із технаглядом - 4,5% йде привʼязка не до якості роботи, а до, умовно, ціни бетону. При цьому відповідальність для них нульова.
"Коли в професії немає зрозумілих прав, обов’язків і меж компетенції, то зʼявляються кримінальні справи, де інженер-консультант підписує документи, не виїжджаючи на об’єкт, схеми, де фахівець стає не гарантом якості, а просто людиною з підписом. Тому нам потрібен не формальний інститут інженерів-консультантів, а професійний, прозорий і відповідальний", - наголосила Олена Шуляк.
Для цього, на її думку, необхідно:
- Формувати прозорий і конкурентний ринок інженерно-консультаційних послуг.
- Визначити чіткі стандарти відповідальності, прав та обов’язків.
- Реформувати систему оплати - прив’язати її до результату, а не до вартості будівництва.
- Ліквідувати можливість монополізації доступу до реєстрів і сертифікації.
- Гармонізувати процеси з європейськими практиками, а не імітувати їх фрагментами.