Японська хитрість, яка змінила світ: що таке кей-кари і чому вони такі популярні

07.09.2025 19:00
Зображення новини: Японська хитрість, яка змінила світ: що таке кей-кари і чому вони такі популярні
Деякі завзяті автомобілісти переконані, що найкращі авто - це ті, які передові автомобільні держави випускають для внутрішнього ринку. Певно, ці люди не знають, про наймасовіші авто в Японії – кей-кари і що вони собою являють… Про те, як з мікромашинки зробити придатний для щоденної експлуатації універсальний автомобіль читайте в матеріалі РБК-Україна. Особливості національного автопрому Відразу скажемо, що нам би не хотілось, щоб всі українці пересіли з нормальних авто на цих чудових малюків. Але слід визнати, що більшість японських кей-керів - це парадоксальний формат, який вартий якщо не наслідування, то вивчення. Отже, у країні, де кожен квадратний метр має значення, компактність стає не просто зручністю, а необхідністю. Саме тому кей-кари - мініатюрні автомобілі, створені спеціально для японського ринку, стали справжнім символом мобільності. Що таке кей-кар? Кей-кар (від японського 軽 자동차 - "легкий автомобіль") - це особлива категорія транспортних засобів, офіційно введена в Японії в 1949 році.  Як люди раціональні і завбачливі, японці ще на початку своєї масової автомобілізації самі собі обмежили габарити приватного транспорту. (Певно, влада побоювалася, що населенню припадуть до смаку велетенські американські седани-дредноути, на яких каталися тоді по Японії вояки окупаційного американського контингенту.) Відтак, ще у перші повоєнні роки було встановлено параметри для народних авто, які мали певну підтримку від держави - і вони мало змінилися до наших днів. В наші дня ці машини відрізняються максимальною довжиною до 3,4 метра і шириною до 1,48 метра. І японці не були б японцями, якби не здивували світ - попри такий потужний тренд мініатюризацію, вони зробили ці машинки цілком адекватними. Незважаючи на скромні розміри, кей-кари бувають різних типів: від хетчбеків і мінівенів до пікапів і навіть позашляховиків.

Фото: в Європі поширенню kei-карів серед іншого заважає невисокий статус компактних машин (unsplash.com) Чому кей-кари такі популярні? Популярність кей-карів у Японії пояснюється відразу кількома факторами: Економічність

  • Низька витрата палива
  • Знижені податки та страхові внески (кей-карам дають особливі номерні знаки)
  • Звільнення від обов'язкового підтвердження паркувального місця
Зручність у місті
  • Легко маневрують у вузьких вулицях
  • Зручні для паркування за умов дефіциту місць
  • Відмінно підходять для коротких поїздок та доставки
Масовий попит Кей-кари становлять до 40% японського авторинку, щорічно продається близько 2 мільйонів одиниць. Це робить їх найважливішим сегментом автомобільної промисловості країни. Універсальність і комфорт Сучасні кей-кари оснащуються цілком по-дорослому: автоматичною трансмісією, круїз-контролем, камерами заднього виду, системами автоматичного гальмування, клімат-контролем, мультимедіа тощо. Так, ці автомобільчики сповна використовують всі сучасні досягнення світового автопрому. 650-кубові моторчики мають турбонадув і працюють у парі здебільшого з безступінчастими варіаторами CVT. З іншого боку, ретельно продумані трансформації інтер’єру демонструють дива універсальності: 5-місний (!) салон миттєво перетворюється на вантажний фургончик з цілою гамою проміжних комбінацій. Чому кей-карів немає в Європі? Моделі на кшталт Honda N-BOX, Suzuki Alto, Daihatsu Tanto, Subaru Sambar та інші стали справжніми бестселерами завдяки поєднанню компактності та функціональності - але про більшість з них європейські та американські водії навіть не чули. При тому що європейські виробники запозичили у кей-карів чимало корисного, в першу чергу - принципи компонування салону і варіанти трансформації інтер'єру.  Взагалі ці японські суперкомпакти у Старому світі є (про це нижче), але масового поширення на міжнародних ринках вони не отримали через:
  • Неузгодження з жорсткими стандартами безпеки;
  • Невідповідність вимогам щодо токсичність викидів;
  • Незвичний для західних споживачів формат.
Проте, деякі з цих суто японських моделей успішно експортуються та знаходять шанувальників у всьому світі. Щоправда, вони певною мірою вдосконалені під вимоги європейської специфіки. Наприклад, це: - позашляховики Suzuki Jimny і Mitsubishi Pajero Pinin (обидва трохи збільшені); - міське авто Suzuki Alto (більший двигун та посилена безпека) - Mitsubishi-і (відомий в Україні в електричній версії i-MiEV); - Suzuki Wagon R (збільшили двигун та габарити); - Opel Agila - він же Suzuki Splash. Найголовніше Чесно сказати, до кінця не ясно, чому навіть в європейській адаптації кей-кари не мають особливого поширення саме в Європі, адже на вулицях тамтешніх старих міст чимало машин суперкомпактного класу. Можливо, справа в особливостях дизайну японських машинок. Щодо України, то споживчі уподобання наших співвітчизників схиляються до більш просторих автомобілів - принаймні, поки що. Раніше в нашій публікації ми розповідали про те, як неправильний бензин впливає на автомобіль та як водієві виправити ситуацію. Також в окремій статті ми розбиралися, наскільки вигідне ГБО, обговорювали 5 причин перейти на газ та як правильно вибрати систему. При підготовці статті були використані матеріали Motor та Autocar.