Покоління "зі смартфоном": як змінюють світ зумери й чим відрізняються від міленіалів
07.09.2025 09:20

В цілому поняття "покоління" - досить умовне. І зумери, і міленіали - формують сьогоднішні тренди й задають тон майбутньому України. При цьому на стиль життя, кар'єру та гроші вони дивляться дещо по-різному.
Про це в інтерв'ю РБК-Україна розповіла доктор економічних наук, завідувач відділу досліджень рівня життя населення Інституту демографії та соціальних досліджень НАН України Людмила Черенько.
Чим зумери відрізняються від міленіалів
"Взагалі, поняття покоління - досить умовне. Американці проводили дослідження, як покоління ідентифікують себе. Так майже 90% бейбі-бумерів (людей, народжених у 1940-х - на початку 1960-х років, - Ред.) визначають приналежність до свого покоління. А більшість зумерів - навіть не розуміють, про що йдеться", - поділилась експерт.
Вона пояснила, що зумери "народились в новому тисячолітті (з початку 2000-х), а міленіали (умовно вважається з 1983 до 2000) - вже дорослішали у цей час".
"Вони також зростали в час новітніх технологій, коли перевернулась технологічна свідомість", - зауважила Черенько.
За її словами, в одному з досліджень міленіалів назвали "дух свободи", а зумерів - "екосвідомість".
"Це - основне, що їх відрізняє", - наголосила спеціаліст.
Вона додала, що у них водночас багато спільного, адже обидві категорії - це молоді люди.
"Зумери - дуже молоді люди, які повною мірою ще не змогли себе проявити. Ми можемо лише здогадуватися, як вони будуть у майбутньому реалізовуватись, оскільки їм у переважній більшості ще немає 25 років. У вимірі сучасного світу вони вважаються дітьми", - розповіла експерт.
При цьому зумерів "характеризує більш загострене відчуття справедливості, ніж у міленіалів".
"Ті зосереджені на своєму виборі та його правильності, на самореалізації. А от зумери - більш чутливі до всього. Вони опікуються проблемами зміни клімату, гендерною рівністю. Це - покоління альтруїстів", - пояснила Черенько.
У приватному житті серед них поширене:
- вегетаріанство;
- свідоме споживання;
- використання екошкіри.