Від адміністративного свавілля уряду до кримінальної відповідальності. Справа ТЕЦ на Львівщині
18.07.2025 15:08

У листопаді 2019 року Кабмін ухвалив Розпорядження №1040-р, згідно з яким дві теплоелектроцентралі Львівщини були передані в управління новоствореному ТОВ "Нафтогаз Тепло". Це рішення мало забезпечити стабільність опалювального сезону, однак за законом передбачалась обов’язкова конкурсна процедура, якої не було дотримано.
Йдеться про Новороздільську та Новояворівську ТЕЦ — об'єкти критичної інфраструктури, які фігурують у так званій "газовій справі", пов'язаній із підозрою у зловживанні пільговим тарифом на природний газ у 2013-2017 роках.
Об’єкти арештовані судом і передані в управління АРМА, а управитель мав бути визначений на конкурсній основі відповідно до принципу прозорості та рівних можливостей. Так і сталося спочатку: наприкінці серпня 2018 року АРМА запросило підприємців до співпраці щодо управління активами, провело засідання тендерного комітету та визначило переможця. Ним стало ПП "Гарант Енерго М" з яким через місяць були укладені договори управління майном.
Однак, вже на початку лютого 2019 року комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Львівської ОДА обговорювала питання загрози зриву опалювального сезону. Управитель наростив заборгованість за спожитий газ перед Нафтогазом, виникла загроза припинення його подачі на ТЕЦ. Тож обласна адміністрація звернулася до АРМА, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, Національного антикорупційного бюро та попросила втручання Президента та Кабміну. Друга спроба поставити управителя виявилася також невдалою. І у жовтні місцева влада повідомляє про загрозу виникнення надзвичайної ситуації у Новояворівську та Новому Роздолі.
Далі події розвиваються досить стрімко і 6 листопада Кабмін погоджується з пропозицією АРМА і приймає розпорядження №1040-р, у якому йдеться про застосування переговорної процедури закупівлі заради "забезпечення сталого проходження опалювального періоду" в цих двох містах Львівщини. На цій підставі укладається новий договір управління — із ТОВ "Нафтогаз Тепло".
Порушення конкурсної процедури створило прецедент адміністративного свавілля, що суперечить принципу pacta sunt servanda — договори мають виконуватися.
Чотири відтінки сумнівів
Сумнівів у законності цього рішення кілька:
- ТОВ "Нафтогаз Тепло" була щойно створеною компанією іншим ТОВ «Газ України», яке є дочірньою структурою НАК "Нафтогаз України", який своєю чергою має статус потерпілого у кримінальному провадженні, в рамках якого і були арештовані згадані ТЕЦ.
- Тобто управителем арештованого майна фактично стала пов’язана структура самого потерпілого, що явно суперечило принципу незалежності управителя. На час укладення договору ТОВ "Нафтогаз Тепло" не мало досвіду управління теплоенергетичними підприємствами та арештованим майном, що випливає з публічної звітності. Тобто було порушено базовий принцип nemo index in causa sua – ніхто не може бути суддею у власній справі.
- Переговорна процедура не була передбачена тодішнім законом "Про АРМА", який вимагав відкритий конкурс відповідно до закону "Про публічні закупівлі". Чинна на той час редакція ч. 2 ст. 21 Закону "Про АРМА" зобов’язувала агентство проводити конкурс із дотриманням Закону "Про публічні закупівлі". У той час застосування переговорної процедури допускалося лише у виняткових випадках, передбачених ст. 35 Закону. І загроза надзвичайної ситуації як підстава не була передбачена. Обґрунтуванням для переговорної процедури стали звернення обласної влади, ризики зриву опалення і розпорядження Кабміну. Тобто Розпорядження №1040-р приймалось з метою надання вигляду законності та формального обґрунтування обходу конкурсної процедури, що є класичним прикладом petitio principii — порочного кола в аргументації.
- Новий договір було укладено без часової відстані, яка б вказувала на проведення реальних переговорів чи розгляд альтернативних пропозицій. 13 листопада АРМА повідомляє про розірвання старих договорів, через два дні тендерний комітет обирає нового управителя, з яким 19 листопада укладається договір. У публічному доступі відсутні дані про будь-які інші компанії, з якими АРМА вела переговори. Все це вказує на порушення принципу audi alteram partem — вислухай іншу сторону.
- У наступні роки в аудиторських звітах зазначалося, що в українському законодавстві не існує чіткої процедури визначення управителів. Недосконалість існуючих механізмів відбору управителів в екстрених випадках частково усунули у 2021 році Законом №1530-IX, встановивши, що у разі ризику збою та/або переривання функціонування активів, що може призвести до виникнення надзвичайних ситуацій або збоїв у тепло-, енерго-, електро-, водопостачанні або водовідведенні або постачанні природного газу управління активами може здійснюватися не в у загальному порядку, а шляхом прямої передачі в управління підприємствам, що контролюються державою. Але на час ухвалення Розпорядження №1040-р дії Кабміну й АРМА точно не спиралися на норми закону, що є прямим порушенням конституційного принципу, закріпленого в статті 19 Основного Закону: "посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".