Виробник українського безпілотного комплексу “Лелека” змушений навчати пілотів для ЗСУ власним коштом. Бо кажуть, що фінансування від Міністерства оборони немає. Це триває вже півтора року, адже досі не узгоджена процедура, стверджують у школі пілотів. Водночас інші відомства сплачують за навчання. І підрозділи ЗСУ, що одержують цей комплекс для роботи, заявляють про потребу в кваліфікованих фахівцях.
Про це йдеться у сюжеті кореспондентки ТСН Ольги Павловської.
Як навчають пілотів дронів
Валерія – екологиня за фахом, добровільно пішла до війська більше року тому. Була діловодом і парамедикинею. Під час служби усвідомила: найбільшу користь зможе дати побратимам, якщо вправно керуватиме безпілотним комплексом.
“Це дальня розвідка аж туди, в тил до противника – розглядати їхні полігони, де склади їхні, можна уражати ціль, далеко коригувати артилерію. Особливо якщо взяти наш Запорізький напрямок, коли у нас там річка ціла, то розвідка “Лелекою” туди дуже ефективна, бо ми ж не будемо на човнах відправляти хлопців”, – каже вона.
Розвідка, конвоювання техніки та коригування вогню – це основні завдання комплексу “Лелека”. Інструктор каже: під час навчання намагаються відпрацювати всі можливі ситуації. Літають вдень і вночі, за різних погодних умов і коли сигнал з перебоями.
Антон каже, що це вже третій тип безпілотників, які він освоїв.
“Лелека” краща, стійка до погодних умов, міцніша конструкція. Непогана камера, якісна. Ну і стійка до засобів РЕБ. Потрібне гарне навчання і гарний відбір пілотів, тому що ситуації бувають дуже різні. Бувають такі ситуації, коли треба екстрено і швидко діяти”, – каже він.
Розробник власним коштом навчає пілотів
Загалом півтори тисячі пілотів підготували в цій школі. Її створив виборник безпілотних комплексів “Лелека” торік у квітні. Керівник навчання визнає: здебільшого доводиться робити це власним коштом.
“Згідно з держзамовленням, постачання комплексів збільшується з кожним кварталом, відповідно до цього потреба в навчанні зростає, і фінансування саме від Збройних сил України – це основний користувач нашого комплексу, але наш заклад навчає військовослужбовців суто за власні обігові кошти”, – кажуть у виробника.
Тут пояснюють: інші відомства, для яких готують пілотів, сплачують за послуги, а зі Збройними силами досі немає узгодженої процедури.
“Це призводить до того, що навчальний заклад не може відповідно до цього максимально масштабуватися. Саме затратна матеріально-технічна база навчального закладу – це комплекси, штат інструкторів, це автомобілі, це ж усі комплектувальні. Відповідно до потреби в Україні, ми не можемо повним обсягом закривати всю потребу, котра є наразі на підготовку пілотів”, – кажуть розробники.
В Міноборони на запит ТСН відповіли: підготовка операторів безпілотних літальних апаратів здійснюється в навчальних центрах Збройних сил України: “Наразі спроможності навчальних центрів покривають потребу підготовки відповідних фахівців”.
Водночас виробники комплексу “Лелека” сподіваються, що процедуру співпраці з навчальними центрами виробників все ж ухвалять і навчання пілотів для потреб Збройних сил буде ще масштабнішим та ефективнішим.
▶ На YouTube-каналі ТСН можна переглянути за цим посиланням відео: Новини ТСН 18:00 27 вересня. Загиблі у Кривому Розі! Зустріч Трампа із Зеленським!
Читайте також: