Будували 30 років: у Києві відкрили новий міст (фото, відео)

Його будували десятиліттями, й нарешті це сталося. Подільсько-Воскресенський міст у Києві через Дніпро відкрили, але їздити ним зможе далеко не кожний. Кому рух буде дозволений і у скільки  стало будівництво століття – дивіться в ексклюзиві Вікторії Гнатюк для TSN.UA.

Натяк від Кличка

Кошторисна вартість моста збільшилася в кілька разів, він змінив купу будівельників і став чи не найдорожчою спорудою в Україні. Але – “незабаром”. З такими словами мер столиці проїхався мостом і натякнув, що от-от це станеться.

Кличко пообіцяв, що кияни будуть здивовані: “Було багато спекуляцій, бо в уявленні киян цей міст – це арка через Дніпро. Але всі, хто поїде через той міст, будуть здивовані, бо то 9,5 кілометра моста в повітрі над островами і Дніпром”. 

Цей день настав!

І от нарешті! Подільсько-Воскресенський міст у Києві через Дніпро відкрили 1 грудня. Без перебільшення – це будівництво століття, адже зводили його понад 30 років. І от цей день настав, і міст нарешті з’єднає Русанівку з Воскресенкою та Подолом і знизить навантаження на Північний. Але от їздити ним наразі зможуть далеко не всі. Міст буде відкритий тільки для громадського транспорту, екстрених служб і військових. До слова, через міст запустять новий автобусний маршрут №111 від Площі Українських Героїв, який довезе киян і гостей міста до станції метро “Лівобережна”. Перші авто вже рушили довгоочікуваним мостом.

Як будувався міст століття?

А тепер про сам міст і всю цю історію з його будівництвом на десятки років. До генерального плану Києва цю переправу внесли ще за часів СРСР 1986 року. Два роки розроблявся план і техніко-економічне обґрунтування, але вперше нога будівельників ступила туди лише 1993 року. На той момент проєкт оцінили у 40 млрд 701 млн купоно-карбованців. Побудувати міст планували за 9 років і 2002-го – відкрити, але вже 1997-го роботи припинили через важке фінансове становище столиці. Від кожної влади кияни чули, що міст добудують, але … марно. За цей період лише кошторисна вартість робіт неодноразово збільшувалася, а обіцянки закінчити будівництво щораз відтягувалися в часі. 2002 року за міст знову взялися і внесли до генплану Києва, з місцевого та держбюджету виділили ще 4 млн грн на будівництво, всі гроші були освоєні. 2003 року на будівництво виділили ще 2,6 млн грн, освоїли лише мільйон. 2004 року Київська міська державна адміністрація затвердила проєкт будівництва Подільсько-Воскресенського мосту. Вартість проєкту вже на той момент становила понад 5 млрд 66 мільйонів гривень. 2004-2011 років із державного та місцевих бюджетів фінансувалося будівництво моста, найбільше грошей було виділено 2007-го – 633,9 млн грн, з них освоїли 477,7 млн. Але виділенням коштів не було видно кінця-краю, бо вже 2012-го вартість будівництва знову зросла, тоді вже Київська адміністрація перезатвердила кошторис – до понад 7 млрд 628 млн грн.

Та навіть за цей час бувало, що будівництво спиняли, причина – брак фінансування. 2013-го роботи поновили, а 2016 року проєкт будівництва знову був перезатверджений, і вартість його знову зросла – вже до понад 11 млрд 251 млн грн. Новий проєкт передбачав 6 смуг руху транспорту і дві колії для метрополітену. Загалом 2002-2018 років на будівництво виділили 5,7 млрд грн, а освоїли – 4,5 млрд. Станом на перше півріччя 2020 року сума виділених на проєкт коштів зросла до 9,8 млрд грн. Станом на початок 2021 року Подільсько-Воскресенський міст був готовий на 82%, а напередодні КМДА вчергове перезатвердила проєкт будівництва і підвищила його вартість до майже 20 мільярдів.

Додаткове виділення коштів і корупція навколо будівництва

2022 року гроші знову знадобилися. І в жовтні на добудову Подільсько-Воскресенького мосту Київрада виділила додаткові 183 млн грн з місцевого бюджету. Таке рішення ухвалили депутати 11 жовтня 2022 року під час позачергового засідання Київради. Тобто це вже під час повномасштабної війни у країні. Втім, директор Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Руслан Кандибор заперечив, що Київрада виділяла додаткові мільйони на добудову Подільсько-Воскресенського мосту, а її рішення було лише формальністю. Про це повідомляла пресслужба КМДА. Отож, сума вже перевалила і за 20 млрд. Лише вслухайтеся в ці цифри!

Не дивно, що міст був ласим шматком для корупціонерів, адже під час будівництва прокуратура неодноразово відкривала кримінальні провадження щодо розкрадання грошей на цьому будівництві. Так і 2023 року Київська міська прокуратура повідомила про підозру ще трьом посадовим особам. Під суд підуть: директор і голова наглядової ради генпідрядної організації, а також директор субпідрядної організації. Їх підозрюють у розкраданні 104 млн грн. Ці троє вирішили потягнути час і підписали чергові акти приймання виконаних будівельних робіт, що стосуються витрат на оренду та експлуатацію спеціальних машин і механізмів під час будівництва.

І таких епізодів багато. От, наприклад, у травні 2023 року прокуратура вже передавала до суду обвинувальний акт стосовно керівника генпідрядної організації за фактом розтрати понад 36 млн грн через завищення вартості робіт.

Крім того, упродовж серпня-листопада 2020 року між замовником будівництва, генпідрядником і підрядниками складено та підписано акти приймання виконаних робіт з улаштування антикорозійного захисту металевих елементів несучих конструкцій прогонової споруди мосту.

Водночас, відповідно до висновку експертів, обсяги та вартість виконаних робіт не відповідають відомостям, зазначеним у документах. Сума завищення становить близько 1,8 млн грн.

В жовтні 2021 року Подільська окружна прокуратура Києва повідомила про підозри у справі про розкрадання приблизно 150 млн грн на будівництві Подільського мосту. Нагадаємо, що і 16 серпня 2021 року вищезгаданим керівникові комунального підприємства та генпідрядникові було повідомлено про підозру через завищення вартості робіт з фарбування прольотних плит Подільського мосту на суму понад 4,5 млн грн.

▶ На YouTube-каналі ТСН можна переглянути за цим посиланням відео “Будували 30 років: у Києві відкрили НОВИЙ МІСТ! Історичні кадри!”.

Нагадаємо, старт будівництва метро на Троєщину та тролейбусних ліній до Броварів і Бучі анонсовано в Міській цільовій програмі розвитку інфраструктури Києва на 2024-2025 роки. Загальний бюджет цієї програми становить 34 млрд 783,627 млн грн.

Читайте також:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *